איך לטמון את הראש בחול מול האנטישמיות?

אחת התופעות המוזרות ביותר המוכרות למדע היא כמות התירוצים, והאיכות היוצאת דופן של אותם תירוצים, שמספקים היהודים לאורך הדורות על מנת להסביר את תופעת האנטישמיות. כלומר, הייתם מצפים מעם שבניו מככבים פעם אחרי פעם ברשימת מקבלי פרס נובל שיפול אצלו האסימון בנוגע לאנטישמיות. במקום זה, קורה ההיפך הגמור, וההכחשה רק גוברת ובכל דור ודור היא נראית יותר ויותר אבסורדית. הקמת מדינת ישראל רק הפכה את המצב לעוד יותר אומלל, תושבי ישראל עסוקים כל כך במריבות האחד עם השני עד שגלי האנטישמיות שפוקדים את אחינו בגלות לא נוגעים להם. למה זה המצב?  למה עם שמחשיב את עצמו חכם ונבון טומן את ראשו בחול בצורה שהייתה גורמת לבת יענה קריאות התפעלות?

לגרום לבת יענה קריאות התפעלות

אפשר היה להתעלם מהעניין במשיכת כתף ולהמשיך בדרכינו, אבל זה יהיה בדיוק אותו מעשה של טמינת הראש בחול שאנו מתארים אצל העם היהודי, ולכן נצלול לעומק הנושא באומץ וננסה להבין מה הגורם לכך. כמו כן, גלי האנטישמיות הם אמנם תופעה קבועה לאורך ההיסטוריה אבל יכולת ההרס שיש בידי האנטישמים גדלה יחד עם התפתחות האנושות. בעוד שבמאות השנים האחרונות אנטישמי פעיל היה יכול להזיק רק לסביבתו הקרובה, נניח בעיירה שלו או במחוז, ראינו בשואה מה הטכנולוגיה המודרנית יכולה לגרום בידיים של אנטישמים ומה עוצמת הסבל שאפשר להטיל על העם היהודי.

זה הרגע ללקט קטן של טענות אנטישמיות: "מקנאים ביהודים בגלל כספם", "היהודים גורמים מחלות", "היהודים משתמשים בדם נוצרי לאפיית מצות", "היהודים שולטים בעולם" ועוד. אלו הטיעונים הקלאסיים של האנטישמים, והמכנה המשותף לכולם הוא שברור לכל אדם בר דעת, יהודי ושאינו יהודי, שהם לא נכונים. אז איך הם שורדים כל כך הרבה זמן, ואפילו משגשגים בעולם שאמור להיות רציונלי והגיוני?

כאן הרגע לפתוח את ויקיפדיה ולקרוא את אחד הערכים הקצרים ביותר שמופיעים בה: "אור לגויים" הוא ביטוי שמקורו בנביא ישעיהו, המבטא את ייעודו האוניברסלי של עם ישראל כמורה הדרך הרוחנית והמוסרית לעולם כולו. אז זהו הפתרון, כאשר העם היהודי יתחיל להיות "אור לגויים" כמתואר אצל הנביא ישעיהו תיעלם האנטישמיות ותרד שלווה וברכה על העולם כולו.