עורך דין דירות

עורך דין מקרקעין מתמחה בבתים, דירות או מגרשים

פעילות עסקית בעולם הנדל"ן דורשת לא מעט ידע, כזה אשר אמור לכלול בתוכו הכרה בחוקי מס וחישוב תשלומים שונים, זכויות מקרקעין, ביקוש של הדירה, זכויות בנייה ועד לתוכניות עתידיות עבור הנכס או הקרקע המיועדת. במקרים שכאלו השימוש באנשי מקצוע שונים יהיה רלוונטי והכרחי, כשהוא יכול לנוע בין שמאי ועד לעורך דין דירות. ולכן האחרון מבניהם ככל הנראה יהיה משמעותי ואף קריטי לעסקאות שכאלו, שכן עלות הנכס או שווי העסקה לא יהיו תלויים רק בעלות בעלי המקצוע על גם על היטלי שבח ואפילו מיסוי במקרים של השכרת דירה.

 מהו היטל השבחה? מי צריך לשלם אותו – הקונה או המוכר?

תשלום של היטל שבח אינו נחשב כתשלום של מס, אלא מיועד דווקא אל הרשות המקומית אשר אחראית על אישור תוכניות הבנייה. כך למשל במידה והוועדה מקומית מאפשרת להוסיף קומה לבניין, ייתכן כי שווי הבניין יעלה וההיטל יהיה בגין אותה עלייה. על כן תשלום של היטל השבחה יהיה באחריותו של בעל הנכס, לרבות בעלים אשר השכיר את הנכס או הקרקע בעת מתן אישור הבנייה וחכר אותו מעל ל-25 שנים.

אילו נושאים בסיסיים חשוב שיופיעו בהסכם שכירות?

חוזי שכירות מבקשים להסדיר את השימוש של השוכר בבית אותו הוא משכיר, כאשר הסעיפים בחוזים שכאלו אמורים להעניק הגנה לבעלי הנכס, בין אם במקרים בהם השוכר פשוט "ייעלם" ובין אם בסוף זמן השכירות יתגלו נזקים לדירה. על כן חוזה שכירות אמור להתבצע בצורה מקצועית ויסודית, לכלול בטחונות, ערבות בנקאית, לעיתים גם ערב במקרים שונים. כמו כן ההגנה על הנכס ובעליו, אמורה לקחת בחשבון (עד כמה שניתן) מקרים בהם השוכרים לא יפנו את הנכס בזמן המוסכם שחתמו.

כיצד לבחור עורך דין מקרקעין מומלץ?

עסקאות נדל"ן כמו שציינו עלולות להכיל סוגים שונים של עסקאות כמו שציינו, כאשר בשוק שכזה קיימים גם לא מעט "נוכלים" עם טריקים מגוונים ויצירתיים במיוחד. לכן כאשר מדובר בבחירה של עורך דין מקרקעין מומלץ עבור עסקאות מסוג זה, חשוב להכיר אילו פרמטריים יעזרו לשוכר או למוכר הנכס לבחור את איש המקצוע הראוי והמתאים לעסקה. לכן פרמטר ראשון הוא תחום ההתמחות של עורך דין דירות, שכן קיימים לא מעט עורכי דין אבל לא כולם בעל ידע משפטי פרקטי בפסיקות וחקיקה בתחומי הנדל"ן.

פרמטר נוסף הוא כמובן ניסיון בסוגי עסקאות, שכן קיימות מגוון עסקאות נדלניות בין אם כאלו המשלבות נכסים בעלי תמהילי בנייה שונים, פרויקטים של התחדשות עירונית ועד לסוגי יזמות כאלו ואחרים. לכן ניסיון מוכח בעסקאות זהות לאלו שנבקש לבצע, תהיה הכרחית לא פחות מסוג ההתמחות של עורך הדין. כמו כן עסקאות נדל"ן עלולות להתבצע בזמנים שונים, לעיתים יהיה מדובר בעסקאות מעבר לים או בעסקאות הדורשות זמן ייעוץ לא קטן.

לכן בבחירה של עורך דין דירות מומלץ לוודא כי עורך הדין שנבקש לשכור את שירותיו, אכן יוכל להיות זמין עבורנו החל מזמן התייעצות לפני המכירה ולאחריה. כמו כן במקרים של מכירת דירה וקנייה של אחת אחרת, חשוב כי עורך הדין שנבחר יידע גם לבצע סנכרון בין העסקות, החל מתשלומי העסקה ועד הוצאה מדויקת לפועל של שניהם.